søndag 11. mars 2012

Care for a blueberry muffin??

Da Marius og jeg var i London i august, så stakk vi innom The Hummingbird Bakery i Notting Hill.
Her smakte jeg på en Red Velvet cupcake


Veldig god, men veeeeeldig mektig!

Bakeriet solgte også bøker med kakeoppskrifter. Jeg kjøpte ikke boka der, men fikk tak i den i Oslo litt senere på høsten. Den var også oversatt, så da slapp jeg å konvertere ounces til gram osv.
Har forsøkt å lage flere typer cupcakes, men i dag prøvde jeg meg på blåbærmuffins.




Oppskrift er som følger:

Gir 12 muffins

360 g hvetemel
370 g sukker
1 ts salt
1,5 ts bakepulver
0,5 ts natron
3,75 dl kjernemelk (skummet kulturmelk)
1 egg
0,5 ts vaniljeekstrakt
70 g smeltet, usaltet smør
250 g blåbær

Forvarm ovnen til 170 grader. Ha mel, sukker, salt, bakepulver og natron i en kjøkkenmaskin, og kjør på lav hastighet.
Ha kjernemelk, egg og vaniljeekstrakt i en mugge og bland sammen. Hell det forsiktig over i melblandingen og kjør til alt er blandet.
Tilsett det smeltede smøret og kjør til det så vidt er blandet inn, og kjør på middels hastighet til deigen er jevn og glatt.
Til slutt blander du forsiktig inn blåbærene med en tresleiv til de er jevnt fordelt.

Bruk en skje til å fylle formene to tredels fulle og stek dem i den forvarmede ovnen i 20-25 min., eller til de er gyllenbrune og har en svampaktig konsistens. Det skal ikke være deigrester igjen på en kakenål. La muffinsene hvile litt i brettet før du har dem over på en rist for avkjøling.
(oppskrift fra The Hummingbird Bakery - kakeboken)



Falt i smak hos både Marius og svigermor Anne Kari:)

Jeg gjorde litt endringer, ved å holde tilbake litt av sukkeret, og så byttet jeg ut litt av hvetemelet med sammalt hvete fin.

Ha en fortsatt fin søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar